Walizka kabinowa, jak sama nazwa wskazuje, to bagaż, który możesz wziąć ze sobą na pokład samolotu. Sprawdza się doskonale na krótkie wypady i gdy nie chcesz nadawać bagażu rejestrowanego. Jaka powinna być? Na co zwrócić uwagę podczas wyboru?
1.Wymiary walizki kabinowej
Jeśli chcesz, żeby Twoim bagażem podręcznym była walizka kabinowa, musisz przede wszystkim zwrócić uwagę na jej wielkość. Aby móc ją wziąć na pokład samolotu, musi sprostać wymogom danej linii lotniczej. Tutaj jednak zaczynają się pierwsze trudności, ponieważ każdy przewoźnik ma własne wytyczne. Tym bardziej, gdy walizka kabinowa ma być bagażem podręcznym, a więc wnoszonym bezpłatnie w ramach biletu.
Tanie linie lotnicze z reguły dopuszczają, aby był to plecak lub torba. Można jednak kupić walizkę, która spełni surowe wymogi, a więc ma wymiary 40 × 30 × 20 cm. Będzie to model o rozmiarze 16″. Musisz jednak wiedzieć, że jeśli walizka nie zmieści się do specjalnego stelaża, przyjdzie Ci za nią zapłacić. Nie ma też co się oszukiwać – do takiej torby nie spakujesz zbyt wiele.
Walizka kabinowa, która jest bardziej pojemna i którą można wziąć ze sobą na pokład samolotu za niewielką opłatą, powinna zmieścić się pod fotelem. To najpopularniejszy bagaż na weekendowe wypady i służbowe delegacje. Z reguły przewoźnicy dopuszczają, by miała rozmiar 19″, co odpowiada wymiarom mniej więcej 55 × 40 × 20 cm. Z taką walizką wejdziesz na pokład samolotu, zmieści się ona pod fotelem i często również w luku nad głową.
Walizka kabinowa na kółkach OCHNIK WALAB-0053-99-16 (W24)
2.Waga walizki kabinowej
Niektóre linie lotnicze nie tylko określają wymiary, jakie może mieć walizka kabinowa, ale także dopuszczalną wagę bagażu wnoszonego na pokład samolotu. Szacunkowo może mieć 8-12 kg, najczęściej 10 kg. Właśnie dlatego podczas wyboru walizki kabinowej ważne jest to, ile waży sam bagaż. Najczęściej walizka o rozmiarze 19″ waży około 2,5 kg, ale oczywiście są i znacznie cięższe. Warto sprawdzić wagę w opisie bagażu, żeby nie ograniczać sobie możliwości. W przeciwnym wypadku spakujesz mniej.
3.Walizka kabinowa – jaki materiał?
Walizki dzieli się na dwa typy z uwagi na materiał, z jakiego zostały wykonane. Miękkie to najczęściej te z nylonu lub poliestru, a twarde – z ABS-u, poliwęglanu i polipropylenu. Na które tworzywo postawić, gdy szuka się walizki kabinowej?
Bagaż podręczny masz zawsze przy sobie. Najczęściej nie ma konieczności oddawania go do luku bagażowego, gdzie z reguły torby są narażone na największe uszkodzenia. W przypadku bagażu kabinowego nie ma potrzeby posiadania twardej walizki z wytrzymałych, ale i dość kosztownych tworzyw.
Jeśli więc kupować małą walizkę, z powodzeniem wystarczy miękka, materiałowa. Często posiada zewnętrze kieszenie dodatkowe oraz suwak, który umożliwia jej poszerzenie. Musisz jednak wiedzieć, że choć zwiększa to jej pojemność, to jednak zbyt wypchana walizka może nie przejść kontroli. Miękka walizka jest odporna na uderzenia, ale nie chroni przed nimi zawartości, nie jest też wodoodporna.
Walizka kabinowa z ABS-u dobrze ochroni wszystko, co do niej zapakujesz, także przed wilgocią. Nie jest jednak odporna na uderzenia i może pękać. Jej zaletą jest natomiast to, że jest łatwa w czyszczeniu i dość lekka.
Walizka miękka na kółkach OCHNIK WALNY-0033-42-19 (W24)
4.Wnętrze walizki kabinowej
Walizki składają się z jednej komory, która po otwarciu dzieli się na dwie części. To dość wygodne przy pakowaniu. Niestety bywa problematyczne przy otwieraniu, ponieważ wszystko może się wtedy rozsypać. Właśnie dlatego ważne jest, jak zorganizowane wnętrze ma walizka. Dobrze, gdy jedna z części posiada elastyczne pasy, które utrzymują zawartość. Świetnym rozwiązaniem jest również przegroda z klapą zapinaną na suwak. Bywa, że jest na niej dodatkowa kieszeń z siatki. Takie wnętrze pozwala na precyzyjne i wygodne uporządkowanie zawartości.
5.Kółka w walizce kabinowej – dlaczego są tak ważne?
Walizki posiadają różne systemy jezdne. Małe modele często mają tylko dwa kółka, ale zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są cztery – możesz wówczas nie tylko ciągnąć za sobą bagaż, ale również prowadzić go obok siebie w pionie.
Co więcej, kółka mogą być pojedyncze lub podwójne. Zdecydowanie lepszym wyborem jest druga opcja – gwarantuje większą stabilizację. Doskonale, gdy kółka walizki obracają się w zakresie 360° – dzięki temu nie ma obaw, że się zablokują.
Z jakiego materiału powinny być kółka do walizki? Odrzuć plastik! Najlepiej, gdy jest to mieszanka gumy i kauczuku. Dzięki temu Twoja walizka będzie się prowadzić niemal bezgłośnie. Takie kółka są też znacznie bardziej odporne na ścieranie.
Walizka kabinowa to bagaż podręczny, który wnosisz ze sobą na pokład samolotu. Jej wymiary muszą więc mieścić się w granicach dopuszczalnych przez przewoźnika. Doskonale, gdy jest wytrzymała, lekka, pakowna, a przy tym dobrze się ją prowadzi.