Jak narysować człowieka – łatwa instrukcja krok po kroku [przykłady]

Rysowanie postaci ludzkiej to wyzwanie, które łączy w sobie zarówno umiejętności techniczne, jak i zrozumienie ludzkiej anatomii. Proces ten może być uproszczony do serii przystępnych kroków, pozwalając nawet początkującym artystom na opanowanie podstawowych technik kreowania realistycznych sylwetek.

Zacznij od poznania proporcji

Rozpoczęcie nauki rysowania postaci ludzkiej od zrozumienia i zapamiętania podstawowych proporcji ciała jest kluczowym krokiem, który pozwala na tworzenie realistycznych i zbalansowanych sylwetek. Typowo, dorosły człowiek jest rysowany jako postać o wysokości ośmiu głów, gdzie każda głowa określa różne sekcje ciała:

  1. Głowa: Pierwsza głowa od góry to proporcjonalny wymiar głowy, od czubka do brody.
  2. Klatka piersiowa: Druga głowa mierzy od brody do linii piersi.
  3. Tors: Trzecia głowa sięga od linii piersi do linii talii.
  4. Obszar bioder: Czwarta głowa obejmuje obszar od talii do połowy ud.
  5. Górna część nóg: Piąta i szósta głowa pokrywają się z długością nóg – od połowy ud do kolan i od kolan do kostek.
  6. Stopy: Siódma i ósma głowa reprezentują długość stóp.

Praktyczne Ćwiczenia:

  • Szkicowanie kształtu: Zacznij od szkicowania ogólnego kształtu ciała, używając lekkich linii, aby łatwo można było je zmodyfikować. Pamiętaj o zachowaniu proporcji ośmiu głów dla całej sylwetki.
  • Dzielenie na sekcje: Podziel sylwetkę na sekcje przy użyciu poziomych linii, które odpowiadają wymiarom każdej głowy. To pomoże w dokładnym rozmieszczeniu kluczowych punktów anatomii, takich jak linia piersi, talii, bioder i kolan.

Używaj lekkich linii podczas początkowych etapów rysowania, aby ułatwić wprowadzanie korekt. 

Stwórz prosty schemat postaci

Ten krok pomaga w zachowaniu proporcji i zapewnia solidną podstawę dla dalszego detaliowania rysunku.

Kroki w tworzeniu schematu:

  1. Linia akcji: Rozpocznij od narysowania prostej lub lekko zakrzywionej linii, która odzwierciedla główną oś ruchu postaci. Ta linia, nazywana również linią akcji, pomoże określić dynamikę i orientację postaci w przestrzeni.
  2. Głowa i kręgosłup: Następnie narysuj prostokąt lub owal reprezentujący głowę oraz prostą lub łukowatą linię, symulującą kręgosłup, która łączy głowę z miejscem, gdzie znajdą się biodra. Pamiętaj o zachowaniu właściwych proporcji głowy do reszty ciała.
  3. Biodra i ramiona: Dorysuj prostokąt dla bioder i drugi dla ramion, zwracając uwagę na ich orientację względem siebie, co jest szczególnie ważne w dynamicznych pozach. Kąt i rozmiar tych elementów będą wpływać na ogólną postawę postaci.
  4. Kończyny: Dodaj proste linie dla ramion i nóg, rozpoczynając od ramion wychodzących z górnego prostokąta (ramion) i kończąc na nogach, które rozpoczynają się od dolnego prostokąta (bioder).
  5. Stopy i dłonie: Zaznacz miejsce stóp i dłoni przy końcach linii kończyn. W tej fazie wystarczy użyć prostych kształtów, takich jak okręgi lub prostokąty, które później zostaną dopracowane.

Narysuj kontury

Na tym etapie skupiasz się na uwydatnieniu anatomii ciała, dodając mięśnie, ubranie i inne detale, jednocześnie zachowując proporcje i postawę określoną w szkicu.

  1. Zarysowanie głowy: Zacznij od zdefiniowania kształtu głowy, dodając kontur szczęki, linii włosów i uszu. Pamiętaj o proporcjach twarzy, takich jak położenie oczu na linii połowy głowy, nosa na kolejnej ćwiartce i ust nieco niżej.
  2. Tors i ramiona: Przejdź do rysowania konturów torsu, zwracając uwagę na kształt klatki piersiowej, talii i bioder. Dodaj kontury ramion, zaznaczając linię mięśni bicepsów i tricepsów, zachowując naturalny ruch i elastyczność kończyn.
  3. Kończyny: Kontynuuj, rysując zarysy nóg, uwzględniając kształt mięśni ud, kolan i łydek. W przypadku rąk, zacznij od zarysowania dłoni jako prostego kształtu, a następnie dodaj palce, zwracając uwagę na ich naturalną pozycję i proporcje.
  4. Stopy: Dorysuj kontury stóp, uwzględniając kąt, w jakim są ustawione, oraz ich podstawowe kształty – pamiętając o proporcji stóp do reszty ciała.

Zajmij się szczegółami

Po zdefiniowaniu ogólnej struktury i konturów postaci, nadszedł czas na skupienie się na szczegółach, które dodadzą głębi i realizmu Twojemu rysunkowi. Ten etap dotyczy dopracowania subtelnych elementów, takich jak faktura skóry, detale ubioru, włosy, a także bardziej złożone ekspresje twarzy i ręce.

Włosy:

  • Kształt i przepływ: Zastanów się nad ogólnym kształtem fryzury oraz kierunkiem, w którym włosy się układają. Rysuj włosy grupami, a nie jako pojedyncze pasma, co pomoże osiągnąć bardziej naturalny efekt.

Twarz:

  • Dodaj szczegóły takie jak źrenice, tęczówki i błyski w oku, aby nadać spojrzeniu głębię.
  • Zwróć uwagę na cienie i światła, które definiują kształt nosa i wolumen ust.
  • Uwydatnij brwi i rzęsy, dodając ekspresji twarzy.

Ręce:

  • Palce: Pracuj nad każdym palcem osobno, zwracając uwagę na ich naturalną pozycję i zagięcia.
  • Szczegóły skóry: Możesz dodać linie papilarnych czy zagięcia na dłoniach, aby uczynić je bardziej realistycznymi.

Ubranie:

  • Tekstura i wzory: Zaznacz, jak tkanina reaguje na ruch, dodając fałdy i zagięcia. Jeśli ubranie ma wzory, starannie je narysuj, zwracając uwagę na to, jak deformują się na fałdach.
  • Przyleganie do ciała: Pokaż, jak ubranie przylega do ciała i podkreśla jego kształt, dodając cienie w miejscach napięć i fałd.